zaterdag 22 juli 2017

Alpages

Van Petit Mont Cenis naar Montbas.
Twee alpages waar in de zomer fraaie bruine koeien gras omzetten in superromige melk waar de lekkerste kaas van de Alpen mee gemaakt wordt : Beaufort. Met telkens een vrij recente berghut.
Tussen de twee in ligt de vallei van Bramans. We logeerden hier al eens eerder - de gardien van de Refuge de Suffet herkende me nog. Ik had een route uitgestippeld die voor 90% nieuw was voor mij. Onbekende paden die nog niet op de IGN stafkaarten staan. Ruig en irreëel op de door gletsjers gladgeslepen wand naar Plan de Vie, heerlijk koel langs een afgedankt irrigatiekanaal naar le Planay.
Het moment van de dag : bij Montbas uit het dennebos in de open Alpenwei komen met in één klap een machtig uitzicht over de Vanoise (Dent Parrachée, Labby, Rateau d'Aussois,...) en de Mont Froid met zijn spierwitte gipsrotsen.
In de hut een gezellige drukte van 6-7 families met kinderen. Ik krijg een kamer apart. Hoop ik.
Lac Perrin inf. : Dents d'Ambin
Lac Perrin Sup.
La Tuille (bij Le Planay)
Vanuit de hut : Dent Parachée, Dôme de Chasseforêt en Crête General Sarret.

1 opmerking:

  1. Dag Bert,
    Ik ben Barbara Dessein, GR-wandelcoördinator.
    Via facebook kwam ik op dit verslag terecht. En ontdekte ik ook je andere wandelverslagen. Meteen legde ik de link naar de Fiets en Wandelbeurs.
    Als partner van de Fiets en Wandelbeurs staat Grote Routepaden in voor de rekrutering van de ‘wandelinformanten’.
    Een belangrijke meerwaarde van de beurs is immers de kans die wandelaars krijgen om informatie uit te wisselen. Op de informatiemarkt kunnen tal van
    enthousiaste wandelaars hun ervaringen aan anderen doorgeven. Zij kunnen er hun verhaal illustreren aan de hand van fotoboeken, reisverslagen, gidsen en
    kaarten, op papier of op de laptop. Daarvoor krijgen zij – de wandelinformanten - gedurende de twee dagen een tafeltje ter beschikking.
    Je website sluit perfect aan bij het profiel waar we naar op zoek zijn:
    “mensen met ervaring in het zelf organiseren van meerdaagse wandelvakanties,
    in binnen- en buitenland, in Europa of in verre continenten….”
    Daarom de vraag: Zou je zin en tijd hebben om samen met andere ‘zielsverwanten’ op de beurs mee aan de informantentafel te schuiven?
    De beurs gaat door op 10 en 11 februari in de Expo in Gent, telkens van 10u tot 17u. We voorzien catering , toegangskaarten, receptie en etentje op zaterdagavond... . De sfeer is altijd heel fijn op de beurs. De meeste informanten komen jaar na jaar terug.

    Ik kijk uit naar je reactie,
    Vriendelijke GR-oeten,
    Barbara Dessein
    barbara.dessein@groteroutepaden.be

    BeantwoordenVerwijderen

Technische fiche

Dit is geen GR die in een boekje beschreven staat zoals de GR57 (Tour du Thabor) of GR55 (Tour de la Vanoise). De meeste stukken zijn op de ...